Посттравматично стресово разстройство

Какво е ПТСР?

Посттравматичното стресово разстройство (ПТСР) е инвалидизиращо психическо разстройство, което може да възникне, когато човек е преживял пряко или е бил свидетел на изключително травматично, трагично или ужасяващо събитие. Хората с ПТСР обикновено имат постоянни плашещи мисли и спомени от своето изпитание и се чувстват изхабени емоционално, особено с хора, с които някога са били близки.

Посттравматичното стресово разстройство, наричано някога „шоков снаряд“ или бойна умора, за първи път беше привлечено до общественото внимание от ветераните от войната след Гражданската война в Съединените щатии в международен план след Първата световна война, но може да бъде резултат от произволен брой травматични инциденти, различни от военно положение. Те включват отвличане, сериозни злополуки като автомобилни катасрофи, природни бедствия като наводнения или земетресения, агресия върху личността, изоставяне, изнасилване или изтезания и др. Събитието, което го задейства, може да е нещо, което застрашава живота на човека или живота на някой близък до него.

Повечето хора с посттравматично стресово разстройство многократно преживяват травмата под формата на кошмари и смущаващи спомени – наричани още флашбек. Кошмарите или спомените могат да идват и да си отиват и човек може да бъде свободен от тях седмици и след това да ги изпитва ежедневно без конкретна причина.

ПТСР може да се появи във всяка възраст, включително и в детска възраст. Разстройството може да бъде придружено от депресия, злоупотреба с вещества или тревожност. Симптомите могат да бъдат леки или тежки – хората могат да станат лесно раздразнителни или да имат силни гневни изблици. В тежки случаи те могат да имат проблеми с работата или социализацията. Симтоматиката е пряко свързана с причинността , ако събитието, което ги е предизвикало, е инициирано от човек – като убийство, за разлика от наводнение например. Не само войниците получават ПТСР, а всеки,който е преживял или станал свидетел на нещо травмиращо.

Симптоми

Според Американската психиатрична асоциация (2013) посттравматичното стресово разстройство включва пет основни компонента: преживяване на травматично събитие, повторно преживяване на събитието /натрапчиви спомени/,избягване,негативизъм, страдане от тези преживявания и увеличаване на симптомите на възбуда, промени в реакциите.

Основните симптоми на ПТСР се въртят около преживяването на травматично събитие – било то директно, като сте свидетели на това, или индиректно (като познавате някой, който го е преживял). Травматичното събитие трябва да включва или смърт, сериозно нараняване и / или сексуално насилие.

ПТСР също включва постоянно преживяване на събитието или натрапчиви мисли или спомени от събитието. Много хора с това състояние изпитват кошмари и повторно преживяване на събитието /флашбек/. Те често ще бъдат по-емоционални или разстроени след годишнината на събитието или ще му напомнят за него.

Хората с диагноза ПТСР също участват в избягване на всякакъв тип чувства, хора или ситуации, свързани с травматичното събитие. Те изпитват значителни проблеми в ежедневието си поради тези симптоми, като например да имат проблеми със запомнянето на нещата, изкривеното чувство на вина, да са заседнали в цикъл на отрицателни емоции и да се чувстват откъснати, изключени или изолирани от другите.

И накрая, човек с ПТСР се чувства „на ръба“ голяма част от времето, което води до повишена раздразнителност, затруднения със съня и концентрация.

Причини и диагноза на ПТСР

Изследователи от Националния институт за психично здраве и други изследователски институции все още не са сигурни какво причинява ПТСР при някои хора, които стават свидетели или преживяват травматично събитие, но не и при други. Възможно е да има набор от съществуващи рискови фактори, които правят човек по-вероятно да бъде диагностициран. Тези фактори включват: преживяване на значителна детска загуба, лоша самооценка, преживяна предишна травма, преживяни предишни злоупотреби или травматични ситуации, които не могат да бъдат избягани или оставени, предишни проблеми с психичното здраве или история на психични заболявания в семейството, или имате история на злоупотреба с вещества.

Посттравматичното стресово разстройство, подобно на повечето психични разстройства, се диагностицира най-добре от специалист по психично здраве – като психолог, психиатър или клиничен социален работник. Докато семеен лекар или общопрактикуващ лекар може да предложи предварителна диагноза, само специалист по психично здраве предлага опит и умения, необходими за надеждното диагностициране на това състояние.

Лечение и терапия на ПТСР

ПТСР може да се лекува успешно, обикновено с комбинация от психотерапия и медикаменти (за специфично облекчаване на симптомите, например общите придружаващи депресивни чувства). Хората с ПТСР трябва да потърсят лечение при специалист по психично здраве – като психолог или терапевт – който има специфичен опит в лечението на посттравматично стресово разстройство.

В повечето случай лечнието на ПТСР е фокусирано върху вид психотерапия. Терапията обикновено се разделя на три основни фази: безопасност, преглед на травматичните спомени и помага на човека да интегрира новите си умения и знания в ежедневието си. Това може да стане чрез комбинация от експозиция, техники за релаксация, EMDR и работа с тялото (или соматични терапии).

Психотерапията за ПТСР е сложен процес, но не е непременно отнемащ време. Повечето хора, които получават терапевтично лечение, правят това веднъж седмично в индивидуални сесии лице в лице с обучен терапевт, който има опит с лечение на травматични разстройства. Някои хора също се възползват от групова терапия или посещават редовна група за подкрепа. В повечето случаи симптомите, свързани с това състояние, намаляват с времето с лечението. В зависимост от тежестта на симптомите, много хора ще се радват на облекчаване на симптомите в рамките на няколко месеца и значително възстановяване в рамките на година или две.

Живот с ПТСР

Хората, които живеят с посттравматично стресово разстройство, могат да се чувстват като, че водят ежедневна битка със своите спомени. Това състояние затруднява ежедневните дейности на личността, тъй като човек работи чрез плана си за лечение със специалисти по психично здраве.

Управлението на ПТСР е най-добро с цялостен подход. Активното лечение чрез психотерапия и медикаменти (ако е необходимо) може да бъде допълнено от групи за подкрепа и подкрепа от общността. Ако човек с ПТСР има партньор, консултирането на двойки може да е ползотворно за връзката, така че партньорът да може  да разбере и да научи как да се справи със симптомите, свързани с това състояние.